Percaturan Politik Zulkifli Nordin

Monday, November 3, 2008 | Labels: | |
Share

Hari ni lenguh tulang belakangku membaca nota2 untuk exam hari Jumaat ni. Aku membaca dari lepas Zohor sampai Asar, lepas maghrib aku tido jap sampai isyak, pastu sambung membaca lagi sampai kul 11. Kemudian aku rehat sesambil surfing internet dan update beberapa blog yang perlu. Alhamdulillah, hari ni ada duit masuk ke akaun PayPal, cukup buat makan 2 minggu. huhu. Apa lagi, terus aku ambik kunci keta, gi McD cari bubur ayam ngan Jimik. Layan.. Dah pkul 2.15 pagi, tringat aku pada Zulkifli Nordin, ahh aku mahu menulis tentang dia..


Aku bukan orang politik, bahkan aku benci politik dan percaturannya. Tapi aku kagum perwatakan beberapa figuras politik Malaysia. Mahathir dengan kepintarannya, Anwar dengan kelicikannya dan kini muncul soeorang lagi wira yang merisaukan, Saudara Zulkifli Nordin, ahli parlimen Kulim. Sebelum dia masuk politik, aku banyak belajar dari nya, kuliah2 nya aku hadir mendengar. Tak keterlaluan aku katakan dia adalah individu yg bertanggugjawab menanam benih kerisauan tentang masalah umat Islam di Malaysia dalam jiwa ku. Isu murtad, masalah dan kelemahan sistem undang2 Malaysia dalam membela masalah2 agama aku tahu dari mulutnya.. Dia punya jasa dalam mendidik dan membuka minda umat Islam di Malaysia. Sekali lagi, aku bukan orang politik, aku bukan budak law..

Masuk PKR dan bukan PAS menjadi satu titik yang aku kurang pasti kenapa. Mungkin dia lebih selesa dengan Anwar berbanding Hadi. Tapi aku jugak tak selesa dengan tindak-tanduk Hadi, jika Dr.Harun yang diangkat, pasti aku pendokong utamanya. Berbalik kepada isu Saudara Zulkifli Nordin, aku tahu dia pernah mengkritik (dalam membela) Anwar dahulu, aku tahu dia punya prinsip dan tak mudah tunduk, aku tahu dia punya tunjang yang kuat memperkuat betis pehanya. Sudah 2 isu besar dibangkitkan bertentangan dengan so-call-prinsip perjuangan PKR. satu ketika dia menjadi pembantah forum ‘Masuk Islam’ anjuran Majlis Peguam, dan baru2 ni dalam kelantangan mengkritik tindakan dan pendekatan kerajaan Selangor dalam isu2 berkaitan agama Islam.

Telah timbul juga isu dia bakal keluar PKR.. Mungkin tidak bagi ku kerana dia pasti faham erti perjuangan dan tandzim haraki. Aku tetap kagum melihat dia lebih petah membela berbanding MP Pas skrg di Parlimen tentang isu2 berkaitan agama Islam. Mungkin MP Pas berpegang kepada konsep keterbukaan dalam menjaga hubungan dengan PKR dan DAP, tapi prinsip bukan sesuatu yang harus digadai. Cukup rasaku statement keramat Zulkifli Nordin di parlimen tempoh hari,
"Walaupun ada suara yang kata saya menyokong parti lain bila bersuara begini tapi saya hanya berjuang untuk Islam. Saya tidak peduli orang nak kata apa kerana saya hanya menjawab kepada Allah".

Dia pasti tahu, yang dia tak mampu berbuat apa2 jika dia keluar berseorangan. Sejarah membuktikan, Ibrahim Ali yang kental dengan semangat membela melayu, akhirnya layu kerana bertongkat sorang. Zulkifli Nordin ku harapkan tak padam semangatnya, moga tindakannya mengambil kira kuasa organisasi dan kuasa individu.

Zulkifli Nordin.. guru ku.. murabbi ku.. aku kagum padamu.


0 comments:

There was an error in this gadget