Sahabat.. aku merindui mu

Saturday, August 30, 2008 | Labels: | 0 comments |
Share

Mencari teman memang mudah, tapi bak kata sarjana, teman menangis sukar ditemui. Kemerdekaan esok mengimbau nostalgia sahabatku Allahyarham Pengiran Muhammad Kamal yang aku kenali lebih 4 tahun. Pada tahun 2002, dia kembali ke Rahmatullah meninggalkan aku sahabat yang dia kasihi.

6 tahun berlalu, kerinduanku tidak berkurang. Dikala aku sedih, masalah menimpa, aku perlukan kehadiranmu. Terima kasih engkau hadir dalam mimpi-mimpi ku. Terima kasih kerna menemani tangisan ku biar sekadar mimpi. Aku bahagia..

Aku punya ramai kawan, tapi tak ada yang aku mampu peluk dan menangis dibahunya. Aku punya masalah bertimbun, aku punya hati yang serabut, aku punya jiwa yang kacau, alam juga pengganti mu sahabat. Sahabat, tidak kah kau merindui ku?

Sahabat..

Kalau dapat ku ukir senyuman mu,
Pasti ku jadikan ia arca nostalgia ku..

Kalau dapat ku pintal gurauan mu,
Pasti ku jadikan tali ingatan buat ku..

Kalau dapat ku pinjam hati mu,
Pasti ku tukarkan menjadi hati ku..

Kalau dapat ku bertemu mu,
Pasti ku peluk erat melepaskan rindu ku..

Mungkin tak pernah terucapkan yang aku kasih pada mu kerana Tuhan kita, tiada yang memisahkan bahkan kehendak Allah jua.. Bertemu berpisah keranaNya juga. Sahabat aku merindui mu.. Mudah-mudahan kita bertemu di syurga yang kekal abadi..Amiin

Graduation - Happiness

Tuesday, August 26, 2008 | Labels: | 2 comments |
Share


August 24, majlis konvokesyen. Grad dah lama, bulan 12 2007, tapi UIA convo setahun skali je. Tak banyak gambar, sbb terkejar2 ke sana kemari. Ada la sekeping dua. Ni gambar dari kamera aswad. tq aswad. Dr kiri, Ain (Ms Mushroom), Aswad (QA engineer), Sheyna (Engineer gak), Huda (masters UTM) n aku yg kurang masa depan. Hahhaha



Progress aku plak;
Dec 2007 - Mac 2008 : Research Assistant - Biotech Dept
Feb 2008 : Scientific Symposium
Mac 2008 : National PG Conference, UTP
Mac - Jun 2008 : Graduate Research Assistant
May 2008 : International Conference in Advancement of Sc&Tech
Jun 2008 : Contract mati, menganggur sebulan
July 2008 : PG student, MSc Biotechnology Engineering
July - Oct 2008 : Graduate Research Assistant

Konvo - 24/8/08

Wednesday, August 20, 2008 | Labels: | 1 comments |
Share

Yeah konvokesyen bakal berlangsung hujung minggu ni, walaupun aku dah grad bulan 12 tahun lepas, tapi UIA ni konvo setahun skali daa. jadi tahun ni baru convo. Mesti best jumpa kengkawan yang dah lama tak jumpa. Ada yang akan bawak tunang, isteri, suami dan yang bawak anak pun sakan nak cass! Pali dah dapat anak, Asral dah kawin, Alin dan tunang, Awis dah berpunya, haha aku bujang lagik..still.

Yang tak boleh tahan, aku tak ada business kad, mesti yang datang nanti bertukar2 bisnes kad, ni yang tension ni. Ye lah, ada yang dah jadi engineer, ada yang scientist, ada pegawai krajaan, macam2 ada. Aku apalah ada, yang ada hanya perut buncit ku yang panti dirindui ramai! haha. Apa aku meraban ni. Ni lah nasib aku, student lagik, nak kawin pun tak ada duit, lepak2 je lah, gelap ke masa depan aku?? Nantikan...

Dah2 nak gi kelas pulak!

Tajam-tajam si kulit durian

Sunday, August 3, 2008 | | 0 comments |
Share



Minggu lepas asyik makan durian je. Tiap2 hari ada je durian sampai kat bilik. Durian Perak, Johor, Pahang semua ada. Aku tak la suka sangat durian tapi tu lah dah 'rejeki' datang, aku sapu saja. 'Afala ya'mus' skit je pun...

Mengkaji sudut pandangan simbolika durian, bagaimana tajamnya duri kulit nya dan bagaimana sedap nya isi buahnya bagai tiada keselarian antara keduanya. Seharusnya, menurut pandangan normality, luarnya seharusnya cantik berpadanan dengan isinya yang enak. Baru ngam orang kata! Mungkin ada yang tersembunyi yang harus disingkap dan dipelajari, kerana apa saja yang diciptakan pasti ada sebab dan musababnya..

"Rabbana maa kholaqta haaza baatilaa.. subhaanaka innii kuntu minaz aalimin."
Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya tidak engkau jadikan sesuatu itu dengan sia-sia, Maha Suci engkau..."

Begitu juga lumrah manusia agaknya. Kadang kita silap enilai orang. Melihat fizikal luaranya, berwajah bengis, 'tak ensem', gemuk..haha.. tak semestinya melambangkan isi hati dan perwatakannya. Kalau durian yang tajam menyakitkan itu punya isi yang enak, sedap dan harum, pasti mungkin manusia membawa kerenah yang sama. Jangan mudah menilai orang.. sekali lagi, jangan mudah menilai orang. Nilai lah dengan hati nurani, bisikan suci. Jangan tersilap langkah dalam nilaian, jangan termenyesal kemudia hari...

Indah durian kerana isinya, indah manusia kerana budinya.


There was an error in this gadget