John Terry..oh John Terry

Thursday, May 22, 2008 | Labels: | 2 comments |
Share

Robek hati ku melihat kegagalan John Terry menyempurnakan sepakan penalti kemenangan untuk Chelsea tadi.. Kita kalah lagi pada Man United, kalah di EPL, kalah di CL.. Pasti ramai yg kecewa, tatkala fan Chelsea punya 98% konfiden untuk menang apabila Petr Cech berjaya menepis sepakan Ronaldo kita dikecewakan oleh Captain ulung kita..

Apa justifikasinya? Apa rencana hayat nya.. Apa apa boleh berlaku, manusia hanya meancang, Tuhan juga yg menentukan. Kami pasrah, hati ku duka, melati ku parah terpana..

Panglima membongkar, wira terkancing

| Labels: | 0 comments |
Share

Aku mahu menulis lagi.. walaupun sebenarnya aku tidak punya banyak masa. Assignment yg sepatut nya siap 20hb belum ku siapkan lagi. Ahh tak mengapa, biar aku respon isu baru ini dahulu, baru tenang hati melati ku..

Pada post yg lepas sudah ku katakan yg nahkhoda kapal punya senjata rahsia. Banyak meriam, panah, bom2 jangka yg sudah berderet mahu dilepaskan. Ombak itu mesti dijinakkan. Ombak itu mesti dihapuskan. Wira-wira tak tercanang terus mencanang lagi, diri-diri terkecut terus mengecutkan diri, tak tahu mana mahu di sokong, mana mahu di dukung. Huh kepentingan masih jadi percaturannya. Kalau nahkhoda kapal disokong mungkin selamat perut anak bini ku, tapi kalau nahkhoda itu tumpas terpalok, mana untung nasib ku. Aduh pening mahu memikirkan. Ehh lupa, aku bukan menteri, aku bukan timbalan menteri, aku bukan penasihat bertaraf menteri.. Aku hanya ahli di kampung. Ahli kampung pun punya kepentingan, mana tahu aku bisa jadi jagoan di masa mendatang..

Heboh siapa melepaskan bom beracun ini. Surat Tun Mahathir didedahkan, kenangan surat 9 tahun dulu dari PM Malaysia kepada PM Israel Ehud Barak masa itu disebarkan. Isu 'Clinton Fund', minta dana pilihanraya dan beberapa isu2 diplomatik terdedah melalui surat itu. Bagai enteng membenteng kata, terkesima lagi rakyat Malaya. Apa ini? Hubungan diplomatik dengan Tel Aviv? Fund raising untuk pilihanraya? Nak tentang Islamic Fundamentalist di Malaysia? Musibat betul penghantar surat ini. Hishhh tehan demi telahan memantul terpantul ke muka. Nahh amik ko ombak. Tapi siapa penyebar surat ini? Motifnya jelas, kehendak nya jitu, masa nya tepat. Tersiar bagai bom rantai Hiroshima dan Nagasaki, tersebar bagai bom kimia krisis Iraq-Quwait, meletus bagai hancurnya Gunung Tora Bora dek menjejak Osama yg tak terjumpa... Hah ambik ko labu, labu yang terjun atau luncai meluncaikan labunya?

Mujur ada blog, mujur Tun Mahathir menjadi blogger, sekurang nya ada juga wadah dia berbahasa membetul kan mana yg salah, menjelas kan mana yg keliru, menjernihkan apa yg keruh.. mungkin juga bisa mengeruhkan mana yg sedia keruh, mengaburkan apa yg sedia kabur, mengelirukan apa yg mula keliru.. Ahh itu antagonis!! Lihat sahaja apa jawapan bagi surat itu;
Dr Mahathir Mohamad: "Letter" to Prime Minister of Israel

Ha..ha..ha.. kami ketawa lagi. Peperangan sudah bermula, mistik mula melastik, rahsia mula terbongkar dan membongkar. Bom, panah beracun, senapang, M16 yg sedia terisi pasti terlepas dalam masa terdekat. Kacau bilau. Takkan tenang hati melati ku kalau begini, yaa dunia, engkau mengepang lagi? yaa nasib engkau bercanda lagi? yaa hati engkau merintih lagi... terus merintih hati melati ku...





p/s: Teringat crita Pendekar Bujang Lapok "Alif..mim..nun..wau...Alif tendang wau = SARKIS!!"

Dr Mahathir Mohamad: Pengumuman Keluar Dari UMNO

Wednesday, May 21, 2008 | Labels: | 0 comments |
Share

Dr Mahathir Mohamad: Pengumuman Keluar Dari UMNO

Ombak VS Kapal

Monday, May 19, 2008 | Labels: | 0 comments |
Share

Aku nanti kan subuh yg bakal menjelma barang seminit dua.. Entah bila kitaran hidup ini bercanda berubah putarannya... Aku manusia malam kini. Kenapa begitu? Fikiran ku terasa tinggi prestasinya di malam hari. Kerja2 panulisan serta pembacaan ku pantas di malam hari. Ini kelebihan atau kelemahan? Apa banci kata hati, biar melati ku terus berhati..

Ku sulusuri blog sahabat handai, wah ku terbaca tentang tokoh negara keluar parti mahu mengemudi ombak menghempas kapal. Haluan kiri kah? Kanan kah? Tersilap langkah terhunus keris menikam lapisan adipos menyucuk kesarjanaan. Keluarnya dia mahu membuah ombak besar, tapi ombak itu kalau besar jahat jadi nya, kalau kecil tenang bunyi nya. Mana satu natijah ombak jadian ini? Semalaman hanya 'wira tua' projek kelapa, padi di bumbung dan lain2 idea bombastik yg turut serta membuat ombak. Tapi ku sanjung juga kependekaran kedua2 wira tua ini.. Hehe menggeletis pundak dada ku. Apa aku sudah gila? Aku kagum? Hey sang pujangga hati melati, kenapa kau kagum? Ya aku dengar hujah nya berkali, aku ikuti syarahannya lewat masa. Semester ini di ISTAC dia bersyarah lagi. Sedap bunyinya, bernas fikirannya. Masakan dia sudah hilang kependekaran nya... Ahh aku tau.. Mungkin itu bukan pendekar, hanya guru di kolej Gurukul, teori bercambah hidup beralang. Eh.. tapi dia wira.. Dia menteri di negeri Emon dulu.. Biarkan..Biarkan..

Muncul pula wira tak tercanang mencanang kata. Dakwanya bagus perbuatan itu. Perginya tokoh itu bersama pendekarnya di ayat bagai perginya duri mendaging, daging kan tenang duri tak lagi menyucuk. Bagus jugak bunyi nya. Kalau itu rentak nya, ombak itu bakal menjadi ombak kecil yg mendamaikan, ombak yg di alu alukan, ombak yg disukai ramai. Entah lah, kita nanti kan saja drama ini, panglima bermain hikmat. Ku teringat hikmat Cakar Penunduk Naga, mungkin itu hikmat terulung yg diguna wira2 ini. Tapi sampai mana? Pasti tercungap juga bagai Wira Utama tewas di tangan Penjejak Awan dan Penjejak Badai. Hehe.. Sekali sekala gaya tulisan ku mirip Pak Habib..

Siapa bakal tewas? Kapal dikemudi terhegeh-hegeh, sang nahkhoda terumbang ambing dilambung angin di atas kapal. Ombak kiri kanan depan belakang menyerang. Mana tak tercungap entiti kapal. Firasat ku nahkhoda kapal masih ada angin nya, masih punya hikmat rahsia, mungkin hikmat kota larangan? Mungkin hikmat Gaya pedang ke-23? Siapa tahu? Pedang 12 sudah terhunus tatkala dia menutur "Operasi Lalang", anak panah tersedia melancar, peluru meriam pasti terisi di lohongnya.. Ya kami nanti kan, tembak kan semua nya...Ledak kan seluruhnya.. Biar pecah kapal di landa ombak asal ombak jua terpecah, dua2 terhina. Laga kan, kami suka melaga dan dilaga.. Itu kita, itu identiti kita, itu maksirat kita.. Org di pantai timur gelak mendada..

Puak politikus menikus lagi, bagai luncai dan labunya, bagai Tanggang dan kapal nya bagai kelembai menyumpah tersumpah. Biarkan mereka, biarkan saja.. Tidurlah hati ku, tidurlah melati ku, ku dendangkan syair gurindam jiwa..

Malam Sepi Kesyahduan..

Thursday, May 15, 2008 | Labels: | 1 comments |
Share

Ku nanti malam, bagai si pungguk menantikan bulan nya.. Kerna malam bisa menenangkan daku, kerna malam bisa mendamaikan hati melati ku.. kerna malam punya kesejukan selesa mendampingi benak fikiran, merungkai untaian tribulasi siang.. Malam itu kurnia, malam itu anugerah, malam itu lurah kasih sayang a'bid kepada Tuhannya..

Munajat diri hamba di sepertiga malam, memohon kesyahduan sanubari, membekal kecekalan rohani..Moga ini menjadi benteng perisai diri agar tidak tersungkur dengan haloba dunia.. Malam tetap bernyawa.. Malam punya cahaya buat mereka yg taat, malam punya erti buat mereka yg patuh, malam punya syahdunya buat perindu pada yg Azali. Tidak ada permulaan, tidak ada pengakhiran, tidak ada sempadan, tiada bertempat, tiada terkandung jisim... Itu lah tunjang sandaran a'bid di malam hari, Tuhan yg Esa, tiada teragih kerna Allah itu juzuk yg tidak terbahagi.. Itu aqidah kita, itu pegangan a'bid, itu paksi kepatuhan tunduk syukur penuh keinsafan berteman malam sepi kesyahduan..

Sepi ini kutagih, sepi ini ku minta, sepi ini ku terapkan kedamaian mudah-mudahan damai hati melati ku di malam sepi kesyahduan dengan keizinan Tuhan Pencipta alam, Dia lah yg menjadikan, Dia lah yg membolak-balikkan hati ni.. Teguhkan hati ini ya Qayyum, lazatkan hati ini dengan kedamaian ya Razzaq, buka kan dada ini dengan keimanan yg syahdu ya Fattah..

Hati melati ku merintih lagi di malam yg sepi penuh kesyahduan..

Sejuta kata.. Hati melati..

Tuesday, May 13, 2008 | Labels: | 5 comments |
Share

Insan punya lidah yg bisa berkata.. Insan punya akal yg bisa menilai.. Insan punya rasa yg bisa mengesan dan terkesan.. Insan punya kelengkapan pancaindera yg luar biasa takdir aplikasinya.. Semua itu harus dihargai, rahmat itu tidak bisa dibeli..

Sesuatu bisa merintih menyentap sanubari tatkala emosi berjajaran terkesima.. Air mata bisa berkaca meluruti pipi, marah berapi tersembur dari diri, keserabutan bertali-temali kadang meresahkan diri.. Dari mana itu semua? Di mana puncanya? Kadang ku tenang dengan nya, kadang ku semak benak fikiran ku dengan nya... Itu emosi.. Itu responsi.. Itu diri ku.. Itu hati ku kalbu ku yg punya seribu satu deria. Uniknya hati bila beresponsi.. Sukar untuk dikawal, sukar untuk dikekang bagai sang naga melepaskan api nya, bagai salji menerobos sum sum dengan kesejukan nya.. Apa kita punya kuasa melampiaskan hati ini? Apa kita punya kekuatan menundukkan hati ini?

Kadang ianya bagai objek asing, kadang ia teman rapat di sisi... Tapi itu komplementari, tanpanya manusia tempang, tanpanya manusia tidak punya nilai, tanpanya manusia hilang peri kemanusiaannya.. Itu lah hati, ku biarkan kau merintih.. Terus merintih.. Layan lah dirimu hati melati ku..

There was an error in this gadget