Mencari Erti Hidup

Tuesday, July 8, 2008 | Labels: | |
Share

Alhamdulillah, minggu ni dah start kelas Masters program aku. Aku kena abiskan 20 kredit sblm start research. Tak lah banyak sgt, 2 sem dah abis. Sem ni dua core subjek dari Dr.Ramlan dan Dr. Elwathig, satu subjek ethics dari Dr.Abdi n satu Seminar. Lama gak tak masuk kelas jadi ala ala cuak. Haha. Apa apa pun aku akan cuba enjoy setiap kelas, skrg kena ubah style studi lah, "enjoy studi" bukan lagi "studi untuk enjoy". Ye lah kita dimomokkan untuk studi tinggi2 untuk untuk dapat kerja yang bagus, gaji yang besar, hidup yang sejahtera etc. Padahal semua itu lebih bermatlamatkan dunia kan? Siapa salah?

Kadang kita tersilap antara matlamat dan keperluan. Kadang kita tiada matlamat, yang ada hanyalah 'memenuhi keperluan'. Kerja tetap, gaji besar, isteri cantik itu semua keperluan kata orang bijak pandai. Itu bukan matlamat. Aku mahu membina sebuah mahligai dalam masa 15 tahun lagi, itu pulak apa? Keperluan? Matlamat? Yang pasti ianya bukan matlamat yang hakiki. Jadi apa itu matlamat?... Lu pikir la sendiri.. (bak kata Nabil 'Raja Lawak').

Aku bukan org yang bercita-cita besar. Rugi siapa yang kawin dengan aku. Aku tak pernah bercita2 nak berkereta besar, nak kerja besar. nak hidup mewah. Aku kagum dengan kehidupan ayah ku walaupun kadang2 aku kurang bersetuju dengan tindakan dan keputusannya. Dia tidak kaya, dia tidak miskin tapi dia punya jalan hidup yang sempurna bagi ku. Gaya hidup yang sederhana tapi membahagiakan bagi ku. Dia punya 7 orang anak, 4 lulusan ijazah universiti, 2 masih di universiti termasuk aku dan seorang lagi masih di sekolah menengah. Dalam umur 63 tahun dia masih gagah dan tampak muda.

Ayah ku lulusan Universiti Kebangsaan Malaysia, First Class Honours. Pengajian peringkat Sarjananya di Temple University terbantut akibat kebiadapan politikus masa itu. Selepas tamat perkhidmatannya sebagai Ketua Penolong Pengarah Bahagian agama Islam JPP dia terus berkhidmat sbg guru di sebuah sekolah agama rakyat berdekatan dengan rumah ku dan masih memegang amanah sebagai salah seorang Ahli Majlis Fatwa negeri, amanah yang dipegang sejak lebih 10 tahun dahulu. Dia komited dalam menjalankan kerja2 dakwah, ke sana ke mari memberi pandangan dan sumbangan dan tarbiyah rabbani. Acapkali dia datang ke Kuala Lumpur, ke Kelantan dan lain2 lokasi dalam sesi dakwahnya.



Kami diasuh dari kecil untuk solat subuh berjamaah. Selepas zikir, kami baca quran bersama satu keluarga diikuti dengan kuliah subuh pendek oleh ayah walaupun aku seringkali tidur time tu. Haha. Dan sekarang bila cuti2, semua pulang ke rumah, tugas kuliah subuh itu kadang digilirkan kepada anak2 lain dan aku juga pernah membincangkan soal akidah dalam sesi itu. Itu budaya dan satu kejayaan buat ayahku kerana mampu mewujudkan budaya itu dalam keluarga. Sampai sekarang, budaya itu masih terpahat kukuh dan terlaksana tatkala semua pulang bercuti. Aku bangga dengan budaya itu, mudah mudahan aku berjaya membawa budaya itu didalam keluarga ku di masa hadapan...amiin

Kependekaran dan kecintaan ayahku kepada Al-Quran mmg tidak dapat dinafikan. Siapa mampu manyangkal "anak-anak ustaz Hadi" dari tahun 1990 pada zaman abangku Abdul Ghafur hinggalah tahun 2006 waris terakhir Ustaz Hadi, adik ku Muhammad Anas. selama lebih 1 dekad arena Tahfiz, Tilawah Quran Perlis dimonopoli oleh "anak-anak ustaz Hadi". Abang ku berkali2 mewakili negeri ke kebangsaan, kakak ku Taqiyah pernah menjadi Johan peringkat kebangsaan tahun 1994 kalau tak silap aku dan pernah mendapat naib johan, aku sendiri pernah mendapat Johan Tahfiz kebangsaan pada tahun 1996 dan 2000 bahkan adikku berkali-kali berjaya di peringkat kebangsaan. Dia berjaya mendidik anak2 nya seramai 7 orang dalam menguasai Al-Quran dengan titik peluhnya sendiri. Kami tidak dihantar ke pihak ketiga untuk dididik. Ini lah yang sukar dilakukan oleh ibubapa zaman skrg, kadang kita tiada masa dan kadang kita sendiri tak mampu mengajar tinggalan Rasulullah, wahyu Allah ini kepada anak2 kita..

Rutin hariannya selepas pencen begitu luar biasa, selepas kuliah subuh, jika tiada anak2 dirumah, dia buat kuliah subuh di surau. Selepas itu dia dia terus keluar beriadah (aktiviti yang paling aku tension bila balik umah). Dia berlari bersama abg2 polis gagah seperti org muda, mungkin dia lupa dia sudah 63 tahun. Selepas bersarapan dia ke sekolah. Pulang di tengah hari terus tidur paling lama pun 30 minit. Dulu aku tahu, dia mampu tidur hanya 5 minit, giler pawer. Sejam sebelum asar dia akan menelaah kitab2 (ada 7 buah almari mcm library kat umah aku penuh dengan kitab2 dia) atau nota2 nya sehingga asar. Selepas asar, dia terus keluar bermain ping-pong bersama jaguh2 ping-pong perlis. Pulang dalam 6.30 terus bergegas mandi dan bersiap untuk mengajar di Masjid, hampir tiap malam setiap minggu dia memberi kuliah mingguan di 4-5 buah masjid di sekitar Perlis. Pada musim haji, tiap2 pagi Sabtu dan Ahad dia diamanahkan oleh pihak Tabung Haji untuk mengajar bakal haji tentang selok belok melakukan haji.

Dia beruntung kerana mempunyai isteri yang begitu taat, bertolak ansur, memahami dan begitu baik yakni ibu ku. Mungkin di masa depan aku akan ceritakan sedikit pasal ibu ku. Aku mungkin mengimpikan satu kehidupan yang sederhana, tiada kesempitan wang, mampu menyara keluarga ku ke tahap yang selesa. Punya masa untuk ke masjid, punya masa untuk bersama keluarga. Biarlah tidak kaya harta, tapi kaya budi. Ayah ku punya reputasi yang besar di kalangan orang2 kampung kerana sikap nya yang suka menolong orang. Aku ingat lagi masa kenduri kawin kakak dan abang ku, penduduk2 Kuala Perlis menghantar tong2 ikan segar, beras didatangkan terus dari beras terbaik dari Thailand dan org kampung datang beramai2 membantu majlis perkahwinan itu. ayah ku malu ke Pasar kerana apabila ke Pasar, duit nya tidak luak kerana peniaga enggan mengambil bayaran, hobinya menjala ikan juga kadangkala terbantut kerana apabila menjala ada saja orang yang menyapanya. Aku tahu dia bahagia, aku tahu dia punya kehidupan yang tenang. Moga syurga bagi mu ayah...

0 comments:

There was an error in this gadget