Cinta tak bersatu..

Monday, July 21, 2008 | Labels: | |
Share


Cinta dan kasih bagai umpanan merimbun merentap keinginan manusia memilikinya. Manusia mahu mencintai dan dicintai. Kasih mahu di kasih tanpa terkasih. Banyak sasterawan ahli puitis memadahkan puisi kasih yang akhirnya persis kepada cinta kepada Pencipta. Itu tak dapat dinafikan, itu cinta yang hakiki tiada bantahan... aku juga akur kepada sang pujangga.

Memang menjadi lumrah manusia diciptakan berpasangan, tapi bagaimana bisa kita tahu mana satu pasangan kita? Aku kurang mengerti tak mungkin tak siapa pun tahu bagaimana. Kadang kita sukakan seseorang tapi dia sudah berpunya, kadang ada orang suka kan kita tapi kita tak suka kan dia. Bagaimana hidup ini bisa dicerakinkan? Apabila kita suka kan seseorang perlukan kita terus berusaha walaupun kita tahu dia sudah berpunya?

Pernah ku terdengar kata-kata 'cinta tak semesti bersatu' dan 'love is letting go'. Ya mungkin aku bersetuju. Apa yang penting ialah, kalau kita cintakan seseorang kita mahu melihat dia bahagia walaupun bukan bersama kita kerana kita kasihkan dia tanpa syarat. Tiada syarat untuk dia bersama kita, buat apa kalau itu menambah deritanya.. Kita tak mahu orang yang kita kasihi disakiti jauh sekali melihat dia menderita...

Cinta yang ada jangan dikorbankan, biar di tolak, biar disisih jangan biarkan ianya bertukar menjadi dendam. Semaikan ia sebagai kenangan, bergembiralah dengan ia kerana cinta itu nikmat kebahagiaan. Doakan mereka yang kita kasihi dan cintai itu bahagia dan kita pasti bahagia dengan kebahagiannya. Apalah ada pada rasa marah, kecewa dan sedih dalam usia yang sesingkat ini. Gunakanlah hidup ini sepenuhnya, buangkan rasa marah apabila cinta kita ditolak, bunagkan rasa kecewa apabila cinta kita tidak dihargai, buangkan rasa sedih apabila cinta kita tak terbalas..

Hiduplah sepenuh hati, cinta tak semestinya bersatu, mudah mudahan engkau bahagia di samping keluarga mu..

0 comments:

There was an error in this gadget