Da'i yang Gugur

Takbir Ei'dul Adha di surau tanah wakafan.. penuh. Ku pandang bujur wajah jemaah, tulus ikhlas sehingga terpancar cahaya ketelusan. Separuh abad mereka berjuang mendidik melahir rakaiz pendinding agama. Kini mereka sudah tua tapi masih bersama.. bertenaga. Murobbi mereka membida senjata tarbiyah melentur buluh miang bersepuh, tetap diteruskan.. aku kagum dengan mereka semua..

Pagi ini sayu ku terusik.. Aku diasuh di sini, aku membesar di sini. Fikrah tegar meresap dalam jiwa ku. Aku lahir dari sistem 'pendidikan terancang', mahu dilentik menjadi murobbi, da'i yg punya asas dustur yang mapan. Dalam sayu ku menutur lafaz takbir raya..t iba-tiba bahu ku disapa oleh 'Pak Tua' dengan ungkapan "bila balik?". Airmata ku jatuh entah dari mana.. Lusuh mukanya kedut seribu tapi jernih rautnya.. Cikgu Geografi ku rupanya. Aku agak umurnya sudah 70an. Dia mengajar dengan rela setelah pencen, kami gelarnya Cikgu 'SIIT'.. teman, pastu kalian mengingatinya..

Setelah solat hari raya, dakapan mesra erat dijalin sesama jemaah. Guru-guru adi yang lanjut melangkah usia.. muayyid segar menyampai salam menggenggam tangan, ramai yang masih ingat akan aku.. bertanya khabar bagai saudara dekat.. hati ku sekali lagi tersentuh. Terus kami turun ke bahagian bawah surau, jamuan juadah hari raya disediakan. Aku sekali lagi terkedu.. hidangan makan dalam talam, sudah 10 tahun rasanya tidak ku jamah begitu.. Nikmat ukhuwwah kami dijalin begini dahulu, nostalgia lama terungkap.. aku bergegas pulang sebak entah kenapa..

Ya Allah.. sudah lama aku tinggalkan jalan ini, sudah lama aku jauhkan diri dari suasana ini.. Nasihat agung terngiang-ngiang di cuping telinga ku, "mantapkan iman, kuatkan mahabbah ukhuwwah, iltizam dan intidzam dalam kerja-kerja dakwah".. Adiguru.. aku gugur di jalan ini...




Muaz Hadi
Maahad At Tarbiyah Al Islamiyah (MATRI)

Comments

Popular posts from this blog

Bahagia tak mahu jejaki Aku..

Ku relakan dikau pergi..

Dendam.. Cinta.. Rindu.